• Home
  • Blog
  • Over
  • downloads
  • Aanbod
  • Contact
Gaaf Talent

Help! Mijn kind heeft faalangst

Faalangst bij kinderen

Josien was bang. Bang om te beginnen met tekenen. Het witte vel lag voor haar. Ze had in haar hoofd allerlei ideeën, maar een eerste lijn was moeilijk.

Het kon toch alleen maar verkeerd gaan?

De potloden en stiften waren voor haar bekend, maar die brachten ook prestatie met zich mee. Want met potlood kun je gummen. Gummen betekend opnieuw proberen, maar dan moet het dus uiteindelijk wel écht goed zijn. En stiften kun je pas gebruiken als het goed is…

Goed – fout.
Positief – negatief.
Het echode in Josien haar hoofd.

Maar wie bepaalt wat goed is? En wat fout is? Die zoektocht ging Josien met mij aan.

“We hebben vaak geleerd om binnen de lijntjes te kleuren. Niet over de randen van een papier heen te gaan, maar heb je wel eens geprobeerd om dat juist wel te doen?”

Een lelijk werkstuk

Josien kreeg van mij de uitdaging om het lelijkste werkstuk ooit te maken. Ze keek me eerst vreemd aan. Verstond ze dat goed? Een lelijk werkstuk? Je maakt toch altijd iets moois?

Toen ik haar de uitleg gaf waarom we dat gingen doen ontspande ze meer. Wat is lelijk? Dat bepaal jij. Net zoals jij ook bepaalt wat mooi is. Alleen is iets lelijks maken gemakkelijker, omdat het niet kan mislukken!

“De vrijheid die je dan kan ervaren kan bevrijdend werken.”

Josien had er in ieder geval zin in gekregen en ging vol enthousiasme aan de slag.

Verven met je handen

Verschillende kleuren verf verschenen op het grote witte papier. Ze leek er geen moeite mee te hebben het vel te vullen. Er werd gemengd, nieuwe verf gepakt, zelfs haar blote handen deden mee nadat de kwasten niet groot genoeg bleken te zijn.

Na afloop vertelde ze trots dat ze blij was met haar lelijke werkstuk! Ze had het leuk gevonden om er mee bezig te zijn.

Een ‘lelijk’ werkstuk, met een mooi resultaat. Is dat dan een ‘mooi’ werkstuk?!

Wil jij thuis aan de slag met het maken van een ‘lelijk’ werkstuk? Leuk!

Een aantal tips:

Tip 1

Materialen waar je minder/niet precies mee kunt werken nodigen meer uit tot het maken van een ‘lelijk’ werkstuk. Verf is daar een voorbeeld van, maar ook ecoline of bijvoorbeeld waterverf zijn goede opties. Doordat je het materiaal minder zelf kunt sturen is het gemakkelijker om de controle meer los te laten.

Tip 2

Kijk wat bij jouw kind het beste past. Zet niet te grote stappen in één keer. Je zou een combinatie kunnen maken van verschillende materialen om de overgang kleiner te maken. Witte wasco op wit papier is een leuk begin. Je kunt niet goed zien wat je tekent, zodat de druk van ‘het moet mooi zijn’ wat weg valt. Vervolgens zou je met water en ecoline de tekening kunnen inkleuren.

Tip 3

Mocht je specifiekere tips willen voor bij jou thuis? Aarzel dan niet om contact met me op te nemen.

Comments Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Back to Blog

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Gaaf Talent

Het is mijn missie om het zelfvertrouwen van kinderen te vergroten. Dit wil ik bereiken door je te laten ervaren dat creatief bezig zijn jou en je kind(eren) verder kan helpen. Door de creatieve activiteiten gaan jullie meer verbinding ervaren en bouw je aan zelfvertrouwen. Zo ontdekken jullie samen gaaf talent!

ontdek gaaf talent

Aan de slag?! Blijf op de hoogte en ontvang je wachtwoord voor de gratis downloads:

  • Facebook
  • Instagram

Blog

  • Help! Mijn kind heeft faalangst
  • Een fantasiedier als manier om met je kind te communiceren

Gaaf Talent l sinds 2017 l Privacy Verklaring